Perşembe, Ocak 21, 2010

13- 14 YY. DA ÖĞRETİCİ METİNLER

13- 14 YY. DA  ÖĞRETİCİ  METİNLER

 

 

Konuları bakımından öğretici metinler 4’e ayrılır:

1.       Tıp metinleri

2.       Dini Metinler

3.       İslâm Menkıbeleri

4.       Öğüt ve bilgi verici metinler

METİNLERİN ÖZELLİKLERİ

ü  Aydınlatıcı, yol gösterici, tenkit edici metinlerdir.

ü  Konuları: Din, tasavvuf, İslam Menkıbeleri, Tıp ve tabiattır.

ü  Dil: Nesir dili yeni anlam ve kavrayışlarla zenginleştirilmiştir. Sade, açık ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Cümleler kısa ve açıktır.

ü  Öğretici metinler manzum ve mensur yazılmıştır.

 

 

NASREDDİN HOCA FIKRALARI

* Anonim gülmecelerdir.

* Ders verme, öğüt verme ön plandadır.

* Toplum sorunları  karşısında düşündüm , sorgulayan yapıcı mizahtır.

* Nasreddin  Hoca akıl ile duygu arasında köprü kuran bir halk filazoftur.

* Bazı fıkralar sonradan N. Hoca’ya mal edilmiştir. 500 kadar fıkra vardır. Fıkraların bir bölümünün kökü aşağıdaki kaynaklara dayanır:

* Eski Yunan’a

* Uluslar arası folklor temalarına

* İslamlar-arası kaynaklara

Irak’ta X. yy.da yaşamış ünlü Cuha’nın kimi fıkraları N. Hoca’ya mal edilmiştir.

N. Hoca halkın sağduyusunu temsil eder.

Fıkralar 15. yy. dan itibaren yazıya geçirilmeye başlanmıştır.

*Letaif-i Nasreddin – Mehmet Tevfik 1883

Abdülbaki Gölpınarlı- Nasreddin Hoca 1961

*Orhan Veli - N. Hoca Hikayeleri 1940

HACI BEKTAŞİ VELİ  (1209-1271)

*Bektaşi Tarikatının piridir.

*Bektaşilik, XIII. yüzyılda Hacı Bektaş Veli tarafından temel ilke ve söylemleri oluşturulmuş Balım Sultan tarafından

 

 

 

kurumsallaştırılmış kültürel, sosyolojik, fikri ve tasavvufi bir sistemdir.

*O, Anadolu'yu Türkleştiren Türkmen gücünün hayatına şekil veren bir halk lideridir. Hacı Bektaş Veli'ye bağlı Türkmenler'e, Bektaşi denilmiştir.

* Alevi Bektaşi anlayışını harcını karmış bu, birçok ülkede  kabul görüp benimsenmiştir.

*Hoca Ahmet Yesevi tarikatında yetiştiği söylenir. Ama Hoca Ahmet Yesevi ile dönemdaş değildir.

* Kardeşleri ile Horasan ‘ dan gelerek Anadolu’ya yerleşmiştir.

 

MAKALAT   (HACI BEKTAŞİ VELİ)

Ø  Tasavvuf geleneğine bağlı kalınarak yazılan metinlerdir.

Ø  Ayrı ayrı konuların işlendiği bölümlerden oluşur.

Ø  Aslı Arapça kaleme alınmıştır.

Ø  Mesnevi biçiminde yazılmıştır.

Ø  HAkaniye Lehçesinin özelliklerini gösterir. İslâm dini terimlerine ve kavramlarına bolca yer verilmiştir.

 

Yazılış amacı: Dönemin hayat anlayışını, ilahi aşkı, aşkın verdiği coşkuyu,İslam inancının kaynaklarını öğretmek amacıyla yazılmıştır.

Ana düşüncesi: *Akıl ile öfke

                                  *Utanma- haya ile açgözlülük

                          *İlim ile haset

                          *İman ile şüphe 

Karşılaştırılarak iman Rahmani; şüphe şeytanidir görüşüne varılmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GÜLŞEHRİ: (1250 ? – 1335 ?)

Ø  Türk tasavvuf şairi.

Ø  Türkçenin Anadolu’da bir kültür dili olması için çaba harcamıştır. Türkçeyi kaba ve kötü kullananları eleştirir.

Ø  13. yüzyıl sonu ile 14. yüzyılın ilk yarısında Kırşehir’de yaşadığı, mantık, matematik, fıkıh ve tefsirle uğraştığı anlaşılmaktadır.

Ø   Kabri Nevşehir’in Gülşehir İlçesindedir.

Ø  Yapıtları: Gülşehri’nin en önemli yapıtı Ferideddin Altar’ın aynı adlı yapıtını temel alarak yazdığı ve Gülşenname olarak da bilinen Mantiku’t-Tayr’dır.(Kuşların konuşması anlamına gelir.)

·         Tasavvufi eserdir.

·         Öğretici metindir.

·         Manzum ve mensur özellik gösteriri.

·         Alegorik bir özellik gösterir.

·         Çeviriden çok yeniden yazılmış bir yapıt olma özelliği gösterir.

Felekname (İslâm felsefesindeki başlangıç ve son konusunu işler. Farsça mesnevi)

Keramet-ı Ahi Evran (Türkçe mesnevi)

 


--
DEHA OLMAK:
İMKANSIZ SANILAN ŞEYLERİN iÇİNDE BİR MÜMKÜN OLDUĞUNU SEZMEKTİR, GEMİLERİN KARADA DA YÜZEBİLECEĞİNİ SEZMEK; MEHMET LERDEN BİRİNİ
FATİH YAPAR...
http://postahane.blogspot.com/

0 yorum:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More